Theoretisch kader

Inrichten prikkelarme ruimte

Bij het ontwerpen van de ruimte hebben we rekening gehouden met verschillende belangrijke aspecten die volgens Marwati et al. (2021) van belang zijn om een optimale leer- en rustomgeving te creëren.


Visueel comfort

Visueel comfort speelt een cruciale rol in het creëren van een aangename ruimte. Dit omvat verschillende elementen zoals de felheid van het licht, de balans tussen direct en indirect licht, en de combinatie van natuurlijk en kunstmatig licht. Daarnaast is de kleur van de ruimte van belang; zachte, natuurlijke kleuren helpen een kalme en ontspannende sfeer te creëren, wat bijdraagt aan het welzijn van de leerlingen.


Kalmerende functie

Om de ruimte een kalmerende functie te geven, is het belangrijk dat deze dicht bij de klaslokalen ligt. Dit maakt de ruimte gemakkelijk toegankelijk voor leerlingen die behoefte hebben aan een rustige plek. Het aanbieden van verschillende texturen en stimuli, zoals zachte stoffen en rustgevende beelden, helpt om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig en op hun gemak voelen.


Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk aspect bij het inrichten van deze ruimte. Er mogen geen gevaarlijke of scherpe objecten aanwezig zijn. Een veilige inrichting zorgt ervoor dat leerlingen vrij kunnen bewegen en spelen zonder risico op verwondingen. Daarnaast is er steeds een toezichthoudende leerkracht aanwezig in de grote ruimte.

f

f

f

f

f

f

Inrichten multifunctionele ontspanningsruimte

Een goed ingerichte ruimte kan zorgen voor een omgeving met weinig prikkels, wat kinderen uitdaagt tot rustiger en geconcentreerder spelen en lezen. Van Den Berg (2022) vat in enkele tips samen hoe je een prikkelarme ruimte het beste kan inrichten.


Herkenbare hoeken en looproutes

We richten de ruimte zodanig in dat kinderen automatisch weten hoe zij zich door de ruimte moeten bewegen. Dit doen we door herkenbare hoeken en duidelijke looproutes te creëren, waardoor de ruimte overzichtelijk en georganiseerd blijft. We gebruiken natuurlijke elementen van de kamer zoals kasten of plantenbakken in de plaats van lijnen of pijlen. Dit zorgt voor een rustigere sfeer in de plaats van een rigide indeling.


Zichtbaar materiaal

We gebruiken open kasten om materialen zichtbaar neer te zetten. Hierdoor kunnen leerlingen zelf gemakkelijk bij de materialen, wat hun zelfstandigheid en keuzevrijheid bevordert.


Beperkte hoeveelheid materiaal

We kiezen ervoor om de hoeveelheid spelmateriaal te beperken. Te veel keuze kan kinderen overprikkelen, terwijl een beperkte selectie hen helpt om gefocust en rustig te blijven. Men kan ook met een rotatiesysteem werken zodat er telkens iets nieuws te vinden is in de ruimte.


Zachte, natuurlijke kleuren

Onderzoek toont aan dat een omgeving met natuurlijke elementen, zoals planten, houten vloeren en meubilair, stress vermindert. Zachte, natuurlijke kleuren dragen bij aan een rustgevende sfeer die het welzijn van de leerlingen bevordert.


Kaders

We maken een paar duidelijk afgebakende plekken voor bijvoorbeeld knutselwerken van de leerlingen. Dit helpt hen om hun werk te organiseren en geeft een gevoel van orde en structuur.


Fijne pauzeplek

Ook voor leerkrachten is een rustplek belangrijk. Een rustige plek voor leerkrachten helpt hen om stress te verminderen, wat vervolgens een positief effect heeft op de leerlingen, omdat zij de rust van hun leerkrachten overnemen.


Door deze aspecten en tips te integreren in het ontwerp van de ruimte, streven we naar een omgeving die zowel functioneel als rustgevend is, wat bijdraagt aan het welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen.

We hebben gebruik gemaakt van deze bronnen.

Innovator@work - Karel De Grote Hogeschool
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin